dissabte, 13 de juny del 2009

Pa marroquí


Primera recepta del bloc i primera contribució al HEMC-34
Pa marroquí.
El Marroc és un d'aquells països que em té el cor robat...No el conec tot ni de bon tros, tant sols algunes parts de l'Atlas i reconec que hi tinc certa debilitat. Les olors, la gent, el lloc...i el seu pa. Ummm m'encanta el pa fet a les cases berbers de la zona de l'Atlas.
Necessitava torna a sentir-lo a la boca, aquell amalgama de gustos: la farina, el llevat fermetat, el gust de fum, la dolçor de la matafaluga, el comí, l'anís, l'aspror de la sèmola...
I vet aquí que em vaig submergir per la xarxa buscant i remenant...
... Després de mirar diferents blocs (no els recordo tots, perdoneu !!!) fins i tot un de francès que està súper bé, he fet la meva pròpia recepta.
La veritat és que quan estàs pel Marroc (zona de l'Atlas) cada família fa una miqueta el seu tipus de pa...El que fem a casa també és un pa de "casa pròpia".
Aquest és un pa fàcil i ràpid de fer.
A casa vola acompanyant l'humus o per esmorzar...O a tota hora.
S'asseca ràpid, és un pa de dia a dia.

Els meus ingredients:

400 gr de farina de força + 100 gr de sèmola de blat integral (cultiu bio)
100 gr de masa mare
10 gr de llevadura de forner
275 ml d'aigua (temperatura ambient)
10 gr de sal
1 cullerada de sucre i un grapat de llavors d'anis (cultiu bio). Al gust.
5o ml d'oli d'oliva verge

PAS A PAS

  • Jo poso les dues farines juntes en un bol, amb la sal i ho barrejo tot. Un cop barrejades les farines i la sal, hi poso la massa mare. Tot ben amassat i ho deixo reposar uns 15 minuts. Durant aquest temps barrejo la llevadura de forner amb l'aigua.
  • Passats els 15 minuts, hi poso l'aigua i ho amasso com si fes pa.


  • Hi poso el sucre (optatiu, és perquè quedi més brillant el resultat final) i l'anis amb gra (també optatiu). Un cop ben amassat.




  • Divideixo la peça en tres boles d'uns 280 gr (ho faig a ull) i les deixo reposar 15 minuts.



  • Un cop han reposat, les aixafo. Jo ho faig amb un curró, si voleu i teniu habilitat es pot fer amb les mans. Han de quedar com si fossin plats de 1-2 cm de gruix.



  • Ho poso sobre una fusta enfarinada i tapat amb un drap. Jo ho deixo fermentar 1h 30' - 2h. depenent de la temperatura de la sala. Jo visc a la muntanya i no sempre tinc temperatures altes.





  • Passat aquest temps, amb l'oli i un pinzell "pinto" les cares superiors de la massa, sense passar-se que llavors queda oliós. Escalfo una planxa que tinc rodona i de ferro colat( amb una paella normal també farà el fet). Quan està calenta, hi poso el pa per la cara pintada, i mentres es fa pinto l'altra cara. El temps de cocció oscil·la entre 2 i 4 minuts (per cara)...depenent del foc i del recipient amb que el feu...



  • Ho treieu i deixeu que es refredi. Bon profit!





Nota: la massa mare la procuro activar el dia abans. Però si no ho he fet, i en tinc suficient a la nevera, la trec una hora abans perquè agafi temperaura ambient.

9 comentaris:

  1. Hola Isidre,

    gràcies per compartir una recepta tan interessant a l'HEMC. Pots tenir clar que la provaré :-D

    Benvingut al món dels blocs, compte que és molt addictiu!

    ResponElimina
  2. Isidre, ets una caixa de sorpreses, aviat et veiem portant un restaurant.
    Je,je,je.. ja m'hi convidaràs.
    Salut i bon profit

    Joan Pla

    ResponElimina
  3. Isidre, felicitaciones!, primero por una receta tan buena, yo adoro hacer panes y te aseguro que tu receta la probaré. No hace falta la traducción pues el catalán se entiende bastante bien. Segundo, veo que has debutado en el mundo de los blogs con el Hemc, bienvenido!, esperamos seguir viendote en los futuros Hemc.

    Un abrazo grande y gracias por participar.
    kako.

    ResponElimina
  4. Fantásticas fotos, ahora es un 10 la receta!, cuando los hago te cuento.
    Un abrazo!

    ResponElimina
  5. mmmmmmm...que bo!......d'això amb una amanideta en podria viure!
    Molt b aquest bloc Xec!
    Mar

    ResponElimina
  6. Hola a todos,
    Vale la pena probarlo. És fácil y resultón...

    ResponElimina
  7. Hola Isidre!
    Gràcies per visitar el meu bloc.
    No he fet mai un pa marroquí però el teu pas a pas és genial per llençar-s'hi.
    el que em preguntaves sobre el llevat, pots fer servir el que utilitzis habitualment, però clar, la quantitat variarà, per això acostumo a dir la marca del que faig servir.
    un salut!
    Ma Petite Boulangerie

    ResponElimina
  8. ¿Donde se cosigue la masa madre? o en qué consiste? Creo que es algo complicado de hacer en casa. ¿Puedes explcarlo?

    ResponElimina